Πώς να διαλέξει έργο ο εκπαιδευτικός για τη θεατρική ομάδα του σχολείου;
Η επιλογή ενός θεατρικού έργου για μια μαθητική ομάδα θεάτρου απαιτεί προσοχή σε διάφορους παράγοντες για να εξασφαλιστεί ότι το έργο θα είναι εκπαιδευτικό, διασκεδαστικό και προσβάσιμο για τους μαθητές. Εδώ είναι μερικές συμβουλές για να καθοδηγήσουν τους εκπαιδευτικούς στην επιλογή:
1. Εξετάστε το επίπεδο και τα ενδιαφέροντα των μαθητών:
- Ηλικία: Επιλέξτε έργο με κατάλληλο λεξιλόγιο και θεματολογία για την ηλικία των μαθητών.
- Εμπειρία: Εάν οι μαθητές είναι αρχάριοι, επιλέξτε ένα έργο με απλή δομή και χαρακτήρες.
- Ενδιαφέροντα: Ρωτήστε τους μαθητές ποια είδη θεάτρου τους αρέσουν (π.χ. κωμωδία, δράμα, μιούζικαλ) και ποια θέματα τους ενδιαφέρουν. Έργα που αγγίζουν θέματα κοντά στις εμπειρίες και τις ανησυχίες τους θα τα ενθουσιασιάσουν.
2. Λάβετε υπόψη τους διαθέσιμους πόρους:
Επιλέξτε ένα έργο που είναι εφικτό με τους πόρους και τον εξοπλισμό που έχετε στη διάθεσή σας εξετάζοντας τις παρακάτω παραμέτρους:
- Χρόνος: Επιλέξτε έργο που μπορεί να ανέβει στο διαθέσιμο χρονικό διάστημα για πρόβες.
- Χώρος: Σκεφτείτε το μέγεθος και τις δυνατότητες της σκηνής.
- Προϋπολογισμός: Εξετάστε το κόστος για κοστούμια, σκηνικά, μουσική και φωτισμό.
3. Επιλέξτε έργο με εκπαιδευτική αξία
Καθορίστε τους εκπαιδευτικούς στόχους που θέλετε να επιτύχετε μέσα από τη θεατρική παραγωγή. Μπορεί να είναι η ενίσχυση της ομαδικότητας, η ανάπτυξη της έκφρασης και της αυτοπεποίθησης, ή η εξοικείωση με ένα ιστορικό ή λογοτεχνικό περιεχόμενο.
- Θέματα: Επιλέξτε έργο που αγγίζει σημαντικά θέματα και προβληματισμούς.
- Δεξιότητες: Επιλέξτε έργο που δίνει στους μαθητές την ευκαιρία να αναπτύξουν θεατρικές δεξιότητες (π.χ. ερμηνεία, φωνή, κίνηση).
4. Αναζητήστε έργα με πολιτιστική ευαισθησία και ποικιλία χαρακτήρων:
- Φύλο: Επιλέξτε έργο με ίσους ρόλους για αγόρια και κορίτσια.
- Εθνικότητα: Επιλέξτε έργο με χαρακτήρες από διαφορετικά υπόβαθρα.
- Ιδιαιτερότητες: Επιλέξτε έργο με ρόλους για μαθητές με αναπηρίες ή διαφορετικότητες.
- Πολιτιστικές ευαισθησίες: Επιλέξτε έργα που είναι ευαίσθητα στο πολιτιστικό και κοινωνικό πλαίσιο των μαθητών σας και αποφεύγουν τα στερεότυπα ή τις προσβλητικές απεικονίσεις.
5. Διαβάστε και αξιολογήστε πολλά έργα:
- Διαβάστε: Διαβάστε προσεκτικά το έργο για να κατανοήσετε την ιστορία, τους χαρακτήρες και τα μηνύματα.
- Αξιολογήστε: Σκεφτείτε εάν το έργο ταιριάζει στα κριτήρια που θέσατε.
- Συζητήστε: Συζητήστε το έργο με άλλους εκπαιδευτικούς ή με τους μαθητές.
4. Προτάσεις θεατρικών έργων:
- Για μικρά παιδιά: “Ο Μικρός Πρίγκιπας”, “Η Χιονάτη και οι Επτά Νάνοι”, “Ο Πινόκιο”, “Η Σταχτοπούτα”
- Για παιδιά δημοτικού: “Ο Δαίδαλος και ο Ίκαρος”, “Ο Μάγος του Οζ”, “Ο Μικρός Πρίγκιπας”
- Για παιδιά γυμνασίου: “Ρωμαίος και Ιουλιέτα”, “Αντιγόνη”, “Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας”
- Για παιδιά λυκείου: “Η Αυλή των Θαυμάτων”, “Ο Γυάλινος Κόσμος”, “Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;”, “Προμηθέας Δεσμώτης”
Άλλες ιδέες:
- Μπορείτε να ζητήσετε από τους μαθητές να προτείνουν θεατρικά έργα που τους ενδιαφέρουν.
- Μπορείτε να διαβάσετε περιλήψεις και κριτικές θεατρικών έργων online ή σε βιβλιοθήκες.
- Μπορείτε να παρακολουθήσετε θεατρικές παραστάσεις για να πάρετε ιδέες.
Επιπλέον πηγές:
- Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων: https://www.minedu.gov.gr/
- Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος: https://www.snfcc.org/
- Θέατρο Τέχνης: https://www.theatro-technis.gr/
- Εθνικό Θέατρο: https://www.n-t.gr/
- Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος: https://www.ntng.gr/
Καταλήγοντας, η διαδικασία επιλογής ενός θεατρικού έργου για μια μαθητική ομάδα θεάτρου πρέπει να είναι προσεκτική και συνεκτική, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες, τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, καθώς και τους διαθέσιμους πόρους και τις παιδαγωγικές στοχεύσεις της παραγωγής.
Συνεντεύξεις/ άρθρα/ αναφορές στη Θεατρομάθεια
- Συνέντευξη Αλίκη Κατσαβού στο Αθηνόραμα
- Συνέντευξη Αλίκη Κατσαβού στον Β.Παπαβασιλείου: Από το Α στο Ω (Cosmopoliti)
- Κριτική από τη Λουκία Σουγιά: Θέατρο.gr – Είδαμε “του τραγουδιού το παραμύθι”
- Culture Point: Συνέντευξη της Αλίκης Κατσαβού για το έργο της Θεατρομάθειας
- Συνέντευξη Αλίκη Κατσαβού στο Independent.gr για τη Θεατρομάθεια